torsdag 3 januari 2008

THOUGHTS .

Jag har funderat lite.
Alla pratar om 'förebilder', oftast en kändis som har gjort livet 'lättare ' på något sätt..
Jag har inga förebilder.
Det finns ingen kändis är ute som jag vill lika varken till sättet eller utseendet. Det låter kliché jag vet men jag vill inte se ut som Kate Moss, J.Lo eller Beyoncé.
Allt hade varit så himla tråkigt annars, tänk om vi alla skulle se likadana ut!?
.
I alla fall, jag funderade lite på vilka personer jag istället beundrar...
Jag satt en stund igår natt och funderade, försökte komma på personer i min omgivning, någon jag känner inte en kändis som inte änns vet att jag existerar och jag kom på två. En kvinna & en man.
Jag lovade Ma att inte skriva namnen men det är svårt!
Dessa två personer är båda invandrare. De har bott i Sverige i ca 15 år nu och lyckats otroligt bra med en sak: att rädda liv.
Båda gör det på olika sätt.

.
.
Mannen startade från 'Ground Zero' när han började jobba i Stockholm, han steg gradvis i status och position inom företaget och nu är han chef (jag kan inte komma på vad hans 'titel' är riktigt).
Företaget gör små Pacemakers eller pulsgenerator som det även kallas.
En elektronisk apparat som opereras in i kroppen hos personer vars hjärtas pumpverksamhet inte alltid fungerar som den ska (så står det i Wikipedia).
Grymt bra grej som räddar liv.
.
Kvinnan jag pratade om är lite äldre än mannen och bor i Värnamo, jag vet redan nu att vissa av mina läsare vet vem jag menar.
Hon var läkare i sitt hemland, man kan tro att en utländsk fd. läkare aldrig kommer att lyckas i Sverige. För vi alla vet att 1/4 av Malmös taxichaförer med invandrarbakgrund är högskoleutbildade.
Men denna kvinnan lyckades. Nu är hon läkare, en bra sådan också.
Att hon har en dotter som har kommit in på läkarutbildningen i Oslo & Köpenhamn och att hennes son trodligtvis kommer göra samma sak (tror jag) är amazing!
.
Jag vill också vara som dessa två personer, jag vill också kunna rädda liv. Det tänker jag fan i mig göra! Hur är fortfarande ett mysterium ...
outLOUD /azra

Inga kommentarer: