fredag 21 december 2007

-

Ur 'Den antifeministiska tonåringens filosofiska tankar om klyftorna i livet'
.
----------------------------------------------------
Jag vill förändra världen.
Jag vill att allt ska bli bättre.
Men borde jag då ha skuldkänslor när jag sitter och
dricker kaffe i ett café med mina vänner?
Jag spenderar pengar på onödiga saker där det står '
'Made in Taiwan'' på.
.
En liten filipinisk pojke som sitter och jobbar sina
fingrar blodiga för 12 cent i timmen.
Han gör små engångsplastskedar.
.
Dessa skedar serveras senare med kaffet som just
JAG dricker.
.
Vi inser inte hur tufft livet kan vara.
.
----------------------------------------------------
.
Känn er hedrade blogg-läsare, hedrade.
.
outLOUD /azra

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hur ska han annars få sina 12cent i timmen? Jobba på McDonalds? inte jobba alls eftersom du slutar dricka kaffe? Gå i skolan, få ett lyckligt liv, få ett fint arbete efter skolan med 20dollar i timmen,...men azra i vilken skola??

Azra Topuz sa...

Ärligt talat förstår jag inte din kommentar och din åsikt.
Med detta inlägget så menar jag inte att jag ska sluta dricka kaffe, jag menar att barnarbete inte ska förekomma.
Denna pojke ska få ett jobb, visst för 12 cent i timmen för det är kanske en acceptabel lön i hans land. Men han ska inte jobba sina fingrar blodiga för detta.
Men jag tycker inte det är okej att det är en pojke som gör detta. Säkert för att han inte har något annat val, han är säkert 9 år gammal och är familjens enda inkomst.
Alla ska ha en möjlighet till en bra utbildning, alla ska kunna bli något bättre.

Anonym sa...

Så du tar upp already existing facts att det förekommer barnarbete? Tänker du inte utanför din låda, vad kan du göra för att förbättra hans levnadsmiljö?
När var det senaste gången du donerade pengar till SOS barnbyar eller något liknande, eller är du en av de som bara tar upp en massa fakta, beklagar sig över förhållandet i den tredje världen med en lamslagen handlingsförmåga?
Orättvisa förekommer azra, när allt kommer omkring är det , egna handlandet som definerar dig som person, hoppas det definerar dig....selma,

Anonym sa...

hahah, ja visste att det var du selma...nemoj ba azru dirati.,hehe..AZRA FOR PRESIDENT!!

Azra Topuz sa...

Jag satt och skrev en kommentar i kanske en halvtimme nu och allt försvann. Sorry tjejen, Selma?
Jag vill bara säga att vi är själviska, vi hjälper inte till. Inte någon av oss.
Jag tror jämt att jag gör det när jag köper en kram på ICA, när jag skummar lätt igenom 'Bli fadder - NU!' broshyrerna.
Men ingen av oss gör de.
Jag vill jättegärna men jag är som alla andra , som du säger 'beklagar sig över förhållandet i den tredje världen med en lamslagen handlingsförmåga'.
Men borde vi alla ha skuldkänslor för att vi inte gör något, eller ska vi bara vara hjärtlösa och vifta lite lätt med handen åt det?
Det känns som att vi borde gå ihop men ingen har någon ork. Och jag förstår inte varför ...

och amer, tack för ehm? 'stödet'? haha Ali neka je, hon gör mig inget illa :) Ali vem är Selma ? :)